شناخت گیاهان دارویی و معطر ایران

  • معرفی و تشریح 875 گیاه دارویی موجود در ایران
  • معرفی 1200 گونه گیاه معطر موجود در ایران
  • ارایه تصویر رنگی واضح از گیاهان دارویی واقعی
  • معتبرترین کتاب مرجع گیاهان دارویی در ایران
  • نوشته دکتر ولی الله مظفریان
۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان
نقد و بررسی اجمالی

معرفی کتاب شناخت گیاهان دارویی و معطر ایران :

با گذر از تاریخ مبسوط گیاهان دارویی ایران و کتاب هایی که در طول تاریخ ارایه شدند به این بسنده می کنیم که پس از تاسیس دانشگاه تهران به ویژه دانشکده کشاورزی این دانشگاه و دسترسی به دانش مردم اروپا و نگارش فلور ایرانیکا و شناخت گیاهان به دست ایرانیان و افزایش دانش گیاه شناسی، دریچه ای جدید به سوی علاقه مندان به گیاهان دارویی گشوده شد. کتاب شناخت گیاهان دارویی و معطر ایران به طور کامل و جامع به این موضوع می پردازد.

با نگارش فلورهای جدید و با پیشرفت علم گیاه شناسی مدرن تعداد گونه های شناخته شده در ایران به ۸۰۰۰ گونه بالغ می گردد، قطعا در میان این بخشی نیز در ردیف گیاهان دارویی قرار می گیرد. با نگاه اجمالی به گذشته گیاهان دارویی و طب سنتی در ایران می یابیم که با توجه به محدودیت های امکانات ارتباطی و نبود وسایل ارتباط جمعی و زبان مشترک علمی، اغلب گیاهان دارویی به کار گرفته شده مربوط به ناحیه ای خاص بوده که طبیب طب سنتی در آنجا زندگی می کرده، بنابراین تعدادی از گیاهان اصولا شناخته شده نبوده است.

بر اساس بررسی دقیق فلور ایرانیکا و تیر های کاشته شده ای که در ایران می رویند و نام آنها در فرهنگ نام های گیاهان ایران آمده است، ۱۳۰ تیره از مجموعه تیره های گیاهی ایران دربر گیرنده گیاهان دارویی و معطرند که به طور خاص ۱۹ تیره از آنها در ایران کاشته شده و به صورت خودرو نماینده ای ندارند. این ۱۳۰ تیره دربر گیرنده ۷۰۰ جنس می باشند که جنبه های دارویی و معطر بودن آنها مسجل است.

از مجموعه جنس های مذکور ۱۴۷ جنس وارداتی و کاشته شده، ۱۶۲ جنس معطر و بودار و ۱۱۰ جنس در ردیف درختان و درختچه های بومی و ۴۵ جنس هم درختان و درختچه های غیربومی کاشته شده هستند. در این تیره ها، قریب به ۲۲۵۰ گونه جای می گیرند که حدود ۸۷۵ گونه ی آنها به عنوان گیاه دارویی شناخته شده و در این کتاب معرفی شده اند. قریب به ۱۲۰۰ گونه گیاه معطر وجود دارد که در کنار گیاهان دارویی با شرح و تفسیر دارویی همراه است.

هدف از نگارش کتاب :

یکی از بزرگ ترین اهداف نگارش کتاب شناخت گیاهان دارویی و معطر ایران ، نشر اطلاعات صحیح در ارتباط با اسامی علمی، فارسی و شرح گیاه شناسی دقیق با اشاره به پراکندگی جغرافیایی آنها در یران و جهان و نیز ارایه تصویر رنگی واضح از گیاهان دارویی واقعی و تفکیک این گیاهان از گیاهانی است که بنا به عللی توسط مردم بومی، بدون اثبات ارزش های دارویی آنها، صرفا به علت داشتن عطر و بو یا بنابر شنیده ها مصرف می شوند. در این کتاب سعی شده با مراجعه به منابع معتبر، اطلاعات جامع و دقیق در ارتباط با خواص و کاربردهای گیاهان ارایه گردد و شاید در لا به لای کتاب گیاهانی را بیابید که حتی تا امروز تصور دارویی بودن آن را نداشته اید، اما منابع علمی حرفی دیگر دارند. دکتر ولی الله مظفریان عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع و استاد برجسته گیاه شناسی کشور می باشد.

فهرست کتاب :

  • مقدمه شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی
  • نکاتی در مورد متن کتاب و روش استفاده از آن
  • متن مربوط به شناخت گیاهان دارویی و معطر ایران (کامل)
  • گیاهان کاشته و خودروی دارویی که در میان گیاهان دارویی کتاب دیده نشده اند
  • منابع گیاهان دارویی و منابع فلورستیکی
  • منابع استفاده شده از تصاویر آنها
  • کتابها و مقالات برای تکمیل اطلاعات گیاهان دارویی
  • نمایه، واژه نامه اصطلاحات طبی و دارویی

برچسب:
مشخصات کلی
مشخصات فیزیکی کتاب
نوع جلد

سلفون
گالینگور (سخت)

قطع کتاب

وزیری

سایر مشخصات
گردآوری و تدوین

دکتر ولی الله مظفریان

تعداد صفحات

1444

ناشر

فرهنگ معاصر

شابک

9786001050312

وزن 3000 گرم
نظرات کاربران

دیوار دی بوک، فضایی است که برای اظهار نظر شما و دیگر مخاطبان برای محصول بالا در نظر گرفته شده است. خواهشمند است قبل از نوشتن مطلب، موارد زیر را رعایت فرمایید: 1- فارسی بنویسید. بهتر است بیش از حد از فضای خالی (Space) و شکلک (ایموجی) استفاده نکنید و حروف یا کلمات را با صفحه‌ کلید نکشید. 2- نوشته های خود را براساس خوانش کتاب و با دقت کافی مرقوم کنید؛ بهتر است بدون تعصب به نویسنده یا عقاید شخصی، ویژگی های کتاب را بازگو کنید. چون به احتمال زیاد در انتخاب بازدید کنندگان تاثیر می گذارد. 3- پیشنهاد می شود در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت کتاب، پرهیز کنید. 4- در اظهار نظرها و انتقادات به یکدیگر احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌ آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف خواهند شد.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “شناخت گیاهان دارویی و معطر ایران”

نقد و بررسی‌ها0

  • جدیدترین
  • مفیدترین
  • دیدگاه خریداران

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.