سرگذشت حاجی بابای اصفهانی

برند نگاه شناسه محصول: 125001 دسته: , ,
  • ترجمه و چاپ شده از روی نسخه اصلی
  • شامل هشتاد گفتار و 74 تصویر
  • حاجی بابا از رجال معروف دوران قاجار بوده است
  • انتشار این کتاب موجب خشم فتحعلی شاه قاجار شد
۲۷۵,۰۰۰ تومان
نقد و بررسی اجمالی

معرفی کتاب سرگذشت حاجی بابای اصفهانی:

کتاب سرگذشت حاجی بابای اصفهانی اثر جیمز موریه ، اولین منشی سفارت دولت انگلیس در ایران است. از این کتاب نسخه های مختلفی از جمله حروفی و سنگی در تهران، ترکیه، باکو، تفلیس، انگلستان و هند به چاپ رسیده است. این نسخه مصور بهترین چاپی فارسی است که از روی نسخه اصلی که در سه جلد منتشر شده بود چاپ شده است.

نسخه اصلی در اختیار یکی از رجال دوران ناصرالدین شاه  و مظفرالدین شاه قاجار بوده به نام مجدالدوله که مُهر او در پایان سطر آخر جلد دوم دیده می شود. نسخه ای که کتاب سرگذشت حاجی بابای اصفهانی از روی آن چاپ شده است بنا به تصریح موید الاسلام کاملترین و بهترین نسخه حاجی بابا است؛ موید الاسلام در مقدمه جلد اول آورده است:

«به تصدیق ارباب درایت، و تجربیات مبصرین هر قوم و ملت، نمودن مجموعه عکس اخلاق و عادات یک شر ذمه و هیث، جز به نگارش رمان های صحیح بر طبق حقیقت از حیز امکان بیرون است. و نیز برای اصلاح مفاسد اخلاقی یک ملت، بهتر از بیانات صادقانه رمان متصور نمی باشد.»

« حاجی بابا رمانی است که با تباین و اختلاف مذاق شرق و غرب به سبک و سیاقی نوشته شده که هم شرقیان را مرعوب و هم غربیان را مطلوب واقع شده و نیز به السنه مختلفه ترجمه نموده اند. نسخ قلمی حاجی بابا که در ایران دستیاب شده غالبا مبنی بر مختصر اختلافات عبارتی می باشد و این معین است که در تنسیخ از نسخه اصل محررین غلطی کرده اند…»

کتاب حاجی بابای اصفهانی نشر نگاه

این نسخه کتاب سرگذشت حاجی بابای اصفهانی دو مزیت دیگر نیز نسبت به سایر نسخه ها دارد:

  • اول – کامل است ، یعنی سیاحت انگلستان حاجی بابا را هم دارا می باشد. این حصه ابدا در نسخ فارسی دیده نشده و در نسخه هایی که به تازگی طبع شده موجود نیست و در انگلیسی هم این حصه جداگانه به طبع رسیده است.
  • دوم – آنکه دارای یکصد و اندی تصاویر بسیار ممتاز مناسب که ابدا در نسخ فارسی دیده نشده، فقط در بعضی از طبع های انگلیسی چند تصاویر دیده می شود. در جمع نمودن این تصاویر مناسبه نیز خیلی دقت رفته و سلیقه به خرج داده شده.

قهرمان رمان، حاجی بابای اصفهانی کیست؟

به طوری که در پایان جلد دوم رمان سرگذشت حاجی بابای اصفهانی آمده این حاجی بابا میرزا ابوالحسن خان ایلچی است که یکی از رجال معروف دوران قاجار است. میرزا ابوالحسن خانواده اش از مردم مهاباد اردستان بودند.

خانواده او از مهاباد اردستان به اصفهان نقل مکان کرده اند به سبب اینکه دایی او در دستگاه صدر اصفهانی، صدر اعظم فتحعلی شاه صاحب مقام والایی بود، میرزا ابوالحسن را که جوان هوشیار و زیبایی بود به وسیله دایی خود وارد دستگاه دولت کرد.

به واسطه چندین ماموریت به دربار روس و انگلیس که به او داده شد به ایلچی معروف شد و از خانه او که در محله درخونگاه بود هنوز اثری به جاست. سفر وی در سال ۱۲۲۴ و ۱۲۲۵ از راه روم (عثمانی) به انگلستان و مراجعت از طریق بحر و خشکی به دنیای نو و بندر منبی در آن درج کرده است.

در این سفر جیمز موریه مأمور سیاسی دولت انگلستان در دوران سلطنت فتحعلی شاه قاجار به همراه او بوده و مکرر از او نام برده است. کتاب سرگذشت حاجی بابای اصفهانی، در ۸۰ گفتار و ۴۹۶ صفحه تنظیم شده است وشامل ۷۴ تصویر است.

برچسب:
مشخصات کلی
مشخصات فیزیکی کتاب
نوع جلد

گالینگور (سخت)

قطع کتاب

وزیری

سایر مشخصات
نویسنده

جیمز موریه

مترجم

میرزا حبیب اصفهانی

تعداد صفحات

496

شابک

9789643514440

وزن 1000 گرم
نظرات کاربران

دیوار دی بوک، فضایی است که برای اظهار نظر شما و دیگر مخاطبان برای محصول بالا در نظر گرفته شده است. خواهشمند است قبل از نوشتن مطلب، موارد زیر را رعایت فرمایید: 1- فارسی بنویسید. بهتر است بیش از حد از فضای خالی (Space) و شکلک (ایموجی) استفاده نکنید و حروف یا کلمات را با صفحه‌ کلید نکشید. 2- نوشته های خود را براساس خوانش کتاب و با دقت کافی مرقوم کنید؛ بهتر است بدون تعصب به نویسنده یا عقاید شخصی، ویژگی های کتاب را بازگو کنید. چون به احتمال زیاد در انتخاب بازدید کنندگان تاثیر می گذارد. 3- پیشنهاد می شود در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت کتاب، پرهیز کنید. 4- در اظهار نظرها و انتقادات به یکدیگر احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌ آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف خواهند شد.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “سرگذشت حاجی بابای اصفهانی”

نقد و بررسی‌ها0

  • جدیدترین
  • مفیدترین
  • دیدگاه خریداران

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.