فرهنگ دانشنامه کارا (انگلیسی فارسی) ۵ جلدی

  • مجموعه کتاب فرهنگ انگلیسی فارسی
  • دوره 5 جلدی با جلد گالینگور
  • شامل بیش از 150000 مدخل دانشنامه ای-دایره المعارفی
  • حاوی بیش از 26000 مدخل تخصصی فنی
  • و حدود 45000 مدخل مصوب فرهنگستان ادب فارسی
۷۵۰,۰۰۰ تومان
نقد و بررسی اجمالی

معرفی فرهنگ دانشنامه کارا (انگلیسی-فارسی) :

فرهنگ دانشنامه کارا اثر بهاءالدین خرمشاهی است که با واژگان مصوب فرهنگستان سنجیده شده است. در ایران آغازگر کار دشوار فرهنگ نگاری شادروان سلیمان حییم است که چندگونه فرهنگ انگلیسی-فارسی و فارسی-انگلیسی تالیف کرد، که نخستین آنها در حدود ۸۰ سال پیش انتشار یافت که این آثار با گذشت زمان کلاسیک می شوند، نه کهنه. گهگاه که معادلی نایاب را در آثار او باز می یابیم، متوجه می شویم که او چه خدمتی به فرهنگ کرده است. سپس روانشاد عباس آریان پور در دهه ۱۳۴۰ فرهنگ های دوزبانه انگلیسی فارسی را منتشر کرد.

پس از او فرزندش منوچهر آریان پور فرهنگ های دوزبانه ای با همکاری پدرش یا مستقلا تالیف و طبع کرد که مهمترین آنها فرهنگ پیشرو آریان پور (۷ جلدی) است که در سایت دی بوک موجود است. پس از آن به سه کار پیشرفته دیگر می رسیم: فرهنگ های استاد علی محمد حق شناس (با عنوان فرهنگ هزاره)، فرهنگ دکتر محمدرضا باطنی (با عنوان فرهنگ پویا) که در حال حاضر هم اشتغال به گسترش و تصویر افزایی آنها دارد. و فرهنگ نشر نو تالیف آقای محمدرضا جعفری.

جلد آخر خود اثری مستقل و در عین حال متصل به مجلدات اصلی است. و شامل ۲۶۴۰۰ اصطلاح و واژگان ۶۰ رشته علمی-فنی-فلسفی-دینی-هنری و… است. واژه های هر رشته را صاحبنظران همان رشته انتخاب کرده اند. نام این جلد از دوره، تکلمه – واژگان تخصصی همراه با فرهنگ واره زندگینامه ای واژگان است. این تکلمه جبران کننده کمبود واژگان تخصصی در متن فرهنگ دانشنامه کارا است.

اما ویژگی های فرهنگ دانشنامه کارا :

  • فرهنگ دانشنامه کارا، فرهنگ محض نیست، بلکه بیش از ۱۵۰۰۰ مدخل دانشنامه ای-دایره المعارفی دارد که عمدتا مبتنی بر ویراست یک جلدی دانشنامه بریتانیکا است. همچنین از دانشنامه های دیگر مانند دایره المعارف فارسی و دانشنامه دانش گستر و چندین مرجع دیگر بهره گرفته شده است.
  • این فرهنگ سنجیده با واژه های مصوب فرهنگستان ادب فارسی است و در برابر هر معادلی که در ۱۰ دفتر این گونه واژه ها از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۲ انتشار یافته و ما برگزیده ایم آمده است. واژه های مصوب فرهنگستان ادب فارسی در حدود ۴۵۰۰۰ مدخل است. ولی چون غالبا علمی  فنی محض است، برگزیده های ما در حدود ۱۰۰۰۰ واژه است.
  • فرهنگ کارا هم آوانگاشت (تلفظ) انگلیسی بریتانیایی را در بر دارد و هم آمریکایی را، و نیز تفاوت واژگان این دو گونه از زبان انگلیسی را. مترادف ها  و گاه متضادها هم آورده شده است. یعنی از واژه ای به مترادف های آن ارجاع داده شده است.
  • تا حد ممکن در برابر اصطلاحات (idm) یا تعبیر اصطلاحی فارسی آورده شده است چنانکه در برابر تغییرات و کلمات عامیانه انگلیسی هم تعبیرات و کلمات عامیانه فارسی و در برابر ضرب المثل ها هم ضرب المثل آمده. البته این از ضروریات فرهنگ نویسی است.
  • فرهنگ کارا اولین فرهنگ انگلیسی فارسی از نظر حجم حروف نگاری، نه صرفا تعداد جلدهاست.
  • فرهنگ دانشنامه کارا حاوی بیش از ۱۵۰۰۰۰ مدخل اصلی و فرعی و بیش از ۲۶۰۰۰ مدخل تخصصی فنی است.
برچسب:
مشخصات کلی
مشخصات فیزیکی کتاب
نوع جلد

گالینگور (سخت)

قطع کتاب

وزیری

سایر مشخصات
نویسنده

بهاءالدین خرمشاهی

تعداد صفحات

جلد اول : 780
جلد دوم : 592
جلد سوم : 612
جلد چهارم : 670
جلد پنجم : 620

ناشر

معین
نگاه
شباهنگ

شابک دوره

978-9641651239

وزن 6500 گرم
نظرات کاربران

دیوار دی بوک، فضایی است که برای اظهار نظر شما و دیگر مخاطبان برای محصول بالا در نظر گرفته شده است. خواهشمند است قبل از نوشتن مطلب، موارد زیر را رعایت فرمایید: 1- فارسی بنویسید. بهتر است بیش از حد از فضای خالی (Space) و شکلک (ایموجی) استفاده نکنید و حروف یا کلمات را با صفحه‌ کلید نکشید. 2- نوشته های خود را براساس خوانش کتاب و با دقت کافی مرقوم کنید؛ بهتر است بدون تعصب به نویسنده یا عقاید شخصی، ویژگی های کتاب را بازگو کنید. چون به احتمال زیاد در انتخاب بازدید کنندگان تاثیر می گذارد. 3- پیشنهاد می شود در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت کتاب، پرهیز کنید. 4- در اظهار نظرها و انتقادات به یکدیگر احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌ آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف خواهند شد.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “فرهنگ دانشنامه کارا (انگلیسی فارسی) ۵ جلدی”

نقد و بررسی‌ها0

  • جدیدترین
  • مفیدترین
  • دیدگاه خریداران

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.