آخرین دختر

  • سرگذشت تلخ نادیا مراد از اسارت و مبارزه با داعش
  • برنده جایزه صلح نوبل در سال 2017
  • با مقدمه امل کلونی وکیل نادیا
  • از پرفروش ترین کتابهای ترجمه شده 1398
۲۲۵,۰۰۰ تومان
نقد و بررسی اجمالی

معرفی کتاب آخرین دختر :

کتاب آخرین دختر ؛ سرکذشت تلخ و دردناک نادیا مراد از اسارت و مبارزه با گروه دولت اسلامی یا داعش است. نادیا مرداد در سال ۲۰۱۴ زمانی که داعش به روستای کوچو در شمال عراق حمله کرد به اسارت آنها در آمد و زندگی این دانش آموز ۲۱ ساله از هم پاشید. او مجبور شد به تماشای مادر و برادرانش بنشیند که به سمت مرگ رژه می رفتند. نادیا نیز بین شبه نظامیان داعشی مبادله می شد. مجبور شد لباس های جذاب و تجملی بپوشد و آرایش کند و خودش را برای تجاوز جنسی آماده کند، یک شب گروهی از مردان به طرز وحشیانه ای به او تجاوز می کنند تا اینکه از حال می رود. کتاب آخرین دختر نشر کوله پشتی مجوز انتشار کتاب را اخذ کرده است.

او زخم های حاصل از سوختگی های سیگار و ضرب و شتم را به من (موکلش : امل کلونی) نشان داد. گفت که طی آن کابوس وحشتناک شبه نظامیان داعش او را «کافر کثیف» می خواندند و از تصاحب زنان ایزدی و پاک کردن مذهب آنها از روی زمین به خود می بالیدند. نادیا یکی از هزاران ایزدی بود که توسط داعش گاهی فقط به قیمت بیست دلار در بازار و در فیسبوک فروخته می شد. مادر نادیا یکی از زنانی بود که با بیش از ۸۰ سال سن، تیر باران شدند و در قبرهایی بی نام و نشان دفن شدند. شش تن از برادران او جزو صدها مردی بوند که فقط در یک روز کشته شدند.

او درنهایت موفق شد از‌ طریق خیابان های شهر موصل فرار کند و در خانه یک خانواده مسلمان اهل تسنن پناه بگیرد. بزرگترین پسر آن خانواده زندگی خود را به‌ خطر می‌اندازد تا او را به مکانی امن برساند. نادیا با همه برچسب هایی که زندگی به او زده مبارزه کرد: یتیم. قربانی تجاوز. اسیر. پناهنده. در عوض برچسب های جدیدی ساخت: بازمانده. رهبر ایزدی. مدافع زنان. نامزد جایزه صلح نوبل. سفیر حسن نیت سازمان ملل و اکنون نویسنده. آخرین دختر نوشته نادیا مراد ترجمه فارسی عنوان اصلی The last girl است که در سال ۲۰۱۷ منتشر و نویسنده آن برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۸ گردید. خرید کتاب آخرین دختر نشر کوله پشتی پیشنهاد ویژه دی بوک برای مطالعه است…

برش هایی از کتاب آخرین دختر :

در طول سه سال گذشته داستان‌های بسیاری از زنان ایزدی شنیده بودم که داعش آنها را دستگیر کرده بود و به اسارت برده بود. در هر صورت همگی قربانیان همان خشونت بودیم. ما را در بازار خرید و‌ فروش می‌کردند یا به‌ عنوان هدیه به تازه‌ سربازها یا یک فرمانده ارشد می‌دادند و بعد به خانه او می بردند که در آنجا به ما تجاوز شود. تحقیر می‌شدیم و بیشترمان نیز کتک می خوردیم. سپس دوباره فروخته می شدیم یا به‌عنوان هدیه بخشیده می شدیم و دوباره مورد تجاوز و ضرب و شتم قرار می‌گرفتیم.

بعضی دخترا روی صورتشون خاک و خاکستر می مالیدن، یا موهاشون رو به‌هم می ریختن. اما فرقی نمی‌کرد، چون اونها رو می‌بردن حموم و دوباره خوشگل می‌شدن. بعضی از دخترا خودکشی کردن یا رگ دستشون رو زدن. شبه نظامیان داعش هرکسی که دین اسلام را نمی‌پذیرفت، یا هرکسی که برای فرار خیلی سرکش بود یا سراسیمه بود را می‌کشتند و آنهایی که آهسته‌تر می رفتند و عقب مانده بودند را تعقیب کرده و به آنها شلیک می‌کردند یا گلویشان را می‌بریدند …

مادرم در یکی از کامیون‌های آخر بود. هرگز حال‌ و‌ روزش را در آن لحظه فراموش نمی‌کنم. باد روسری سفیدش را از سرش انداخته بود و موهای مشکی او که معمولاً فرق وسط بودند آشفته و به‌ هم‌ ریخته شده بودند. روسری‌اش فقط دهان و بینی‌اش را پوشانده بود. لباس‌های سفیدش گرد‌ و‌ خاکی شده بودند. وقتی داشت پیاده می‌شد یک لحظه تلو تلو خورد.

یکی از شبه‌ نظامیان بر سرش فریاد کشید و گفت: «راه بیفت.» سپس او را به سمت باغ کشید و به او و سایر زنان مسن‌تر که نمی‌توانستند سریع راه بروند خندید. مادرم از درهای ورودی وارد شد و گیج‌ و ‌مبهوت به‌ سمت ما راه افتاد. بدون اینکه یک کلمه حرف بزند، نشست و سرش را روی دامن من گذاشت؛ مادرم هرگز درمقابل مردان دراز نمی کشید.

برچسب:
مشخصات کلی
مشخصات فیزیکی کتاب
نوع جلد

شومیز

قطع کتاب

رقعی

سایر مشخصات
نویسنده

نادیا مراد

ترجمه

سمیرا چوپانی

تعداد صفحات

384

ناشر

کوله پشتی

شابک

978-600-461-175-6

وزن 400 گرم
نظرات کاربران

دیوار دی بوک، فضایی است که برای اظهار نظر شما و دیگر مخاطبان برای محصول بالا در نظر گرفته شده است. خواهشمند است قبل از نوشتن مطلب، موارد زیر را رعایت فرمایید: 1- فارسی بنویسید. بهتر است بیش از حد از فضای خالی (Space) و شکلک (ایموجی) استفاده نکنید و حروف یا کلمات را با صفحه‌ کلید نکشید. 2- نوشته های خود را براساس خوانش کتاب و با دقت کافی مرقوم کنید؛ بهتر است بدون تعصب به نویسنده یا عقاید شخصی، ویژگی های کتاب را بازگو کنید. چون به احتمال زیاد در انتخاب بازدید کنندگان تاثیر می گذارد. 3- پیشنهاد می شود در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت کتاب، پرهیز کنید. 4- در اظهار نظرها و انتقادات به یکدیگر احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌ آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف خواهند شد.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آخرین دختر”

نقد و بررسی‌ها0

  • جدیدترین
  • مفیدترین
  • دیدگاه خریداران

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.