پیرمرد و دریا

  • ترجمه فارسی کتاب The Old Man and the Sea
  • ترجمه نازی عظیما، مترجم نام آشنای فارسی
  • بهترین نسخه ترجمه فارسی مطابق نظر مخاطبان فارسی
  • همینگوی، بیشتر بخاطر این کتاب موفق به دریافت جایزه نوبل 1954 شد

 

۳۰,۰۰۰ تومان
نقد و بررسی اجمالی

معرفی کتاب پیرمرد و دریا :

کتاب پیرمرد و دریا (به انگلیسی : The old man and the sea) اثر جاودانه ارنست همینگوی نویسنده مشهور آمریکایی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۵۴ می باشد که نخستین بار در سال ۱۹۵۲ منتشر شد. خرید کتاب پیرمرد و دریا ترجمه نازی عظیما پرفروش ترین و به گفت مخاطبان بهترین ترجمه فارسی فعلی کتاب در بازار می باشد.

بر کتاب پیرمرد و دریا از انجا که هنرمندانه ترین اثر همینگوی و در واقع (به گفته خود او) عصاره ی همه زندگی و هنر اوست، بیش از همه آثارش نقد نوشته اند و به آن تمثیل و نماد نسبت داده اند. چرا که این کتاب، چون هر اثر هنری اصیل و در عین سادگی و صراحت و ایجاز، عمیق و پر معنی و سرشار است و از همین رو می توان از سطح زلال و روشن آن تا رازواره ترین اعماق فرو رفت و رمز و نمادهای بسیار از آن بیرون کشید که هیچ یک در جای خود بی مورد و معنی نیست.

خلاصه داستان :

رمان پیرمرد و دریا ، شرح کشمکش ها و تلاش های سانتیاگو ، یک پیرمرد ماهی گیر کوبایی است که ۸۴ روز است هیچ ماهی صید نکرده و مورد تمسخر مردم روستا حتی پدر و مادر شاگردش، مانولین، قرار گرفته که او را یک پیرمرد بدشانس و بی تجربه می دانند.

پیرمرد روزی به قصد صید ماهی به دریا می زند و  پس از فاصله گرفتن زیاد از ساحل و در دل دریا، برای به تور انداختن یک نیزه ‌ماهی بسیار بزرگ با آن وارد مبارزه ی مرگ و زندگی می شود. سانتیاگو قادر به گرفتن و بالا کشیدن ماهی غول پیکر نیست و متوجه می شود که به جای او، ماهی در حال کشیدن و حرکت قایق است…

نقدی پیرامون داستان :

بسیاری از منتقدان تنها یک نماد یا درون مایه از این کتاب برگرفته و آن را گسترش داده اند. چنان که بعضی پیرمرد را مظهر مسیح دانسته اند، و یا استعاره ای از هنرمند که کار هنری اش (ماهی) به دست منتقدان (کوسه ها) تشریح و تکه تکه می شود، و نیز گروهی این کتاب را تشریحی از وضعیت انسان در برابر و در رابطه با گناه می دانند که شاید همه این ها نیز باشد.

اما قبل از همه، سرگذشت انسانی ست ساده و طبیعی که به خاطر ایمانی که به کار خود می ورزد تا دورها می رود و دست به کاری بزرگ می زند. اما این همه ی حرف نیست؛ آن چه مهم است همه جزئیاتی است که نویسنده با بیان آن ها کلمه به کلمه، و سطر به سطر و صفحه به صفحه دست خواننده را می گیرد و پا به پا پیش می برد تا سرانجام از ماهیگیری ساده (قبل از رفتن به دریا)، انسانی والا و توانا می سازد (پس از بازگشت پیرمرد به خشکی). خرید کتاب پیرمرد و دریا

روش همینگوی در این اثر به نوعی رخنه کردن از پیرامون به قلب کلام است که خود یادآور روش شکار است. و در سه صحنه پیاپی داستان که خشکی – دریا – خشکی است، با سیری بازگرداننده، خواننده را باز پیرامون به مرکز می برد و سپس باز او را به پیرامون می کشاند.

یعنی ابتدا چشم اندازی دور دست و سپس حلقه را هر دم تنگ می کند و چون دوربینی حساس و چشمی که تنها به یک نقطه دوخته است، و قلب هدف، به پیرمرد، هر دم نزدیک تر می شود و هر چه تصویر پیرمرد در چشم ما درشت تر می شود، زوائد و اضافات دیگر ناپدید می شوند. تا آن جا که به کلبه پیرمرد می رسیم و شاهد گفت و گوی دو نفره او با پسرک می شویم. کتاب پیرمرد و دریا ترجمه نازی عظیما

خرید کتاب پیرمرد و دریا

سرانجام به کلی از خشکی، از جایی که امن و سفت و زیر پای همگان است و حتی پسرک که یگانه دوست و دوستدار پیرمرد است، دور می شویم و بر عرصه دریا با پیرمرد رو به رو می شویم که تنها و جدا از جماعت و خشکی با ماهی خود در نبرد است. سرانجام باز پیرمرد را می بینیم که دوباره به خشکی (به روستای خود) به خانه خود باز می گردد و باز پسرک با اوست.

نخستین بار که پیرمرد ماهیگیری ساده و فقیر و بی هویت که در جهان مثل و مانند بسیار دارد به ما نشان داده می شود. تنهاست و نیازمند کمک و دست گیری های پسرکی که همواره به یاری و دلداری اش می شتابد. روستاییان، آنان که اهل حرفه نیستند، مانند پدر و مادر پسرک، پیرمرد را بدبیار می دانند و حتی به سبب فقر و بدبیاری تحقیرش می کنند.

اما حتی در میان ماهیگیران نیز جوان ترها او را مسخره می کنند و پیرترها بر او دل می سوزانند. رابطه پیری و جوانی (یکی از درون مایه های همیشگی همینگوی) در این جا از نو تکرار می شود که تا پایان کتاب نیز نقشی اساسی دارد. جوان ترها درست به علت بی خبری و خامی، پیرمرد را مسخره می کنند، چرا که عمق پیرمرد را نمی شناسند و در ظاهر و سطح او نیز جز مردی شکسته و بخت برگشته و فقیر که خود محتاج کمک است چیزی نمی یابند.

و این همان جوانی ای است که وقتی حرمت پیری را نمی داند در چشم همینگوی جز خامی و بی مایگی معنایی ندارد. اما شناخت بیشتر ما از پیرمرد هنگامی است که او را در کلبه اش و در رابطه با پسرک می یابیم. رابطه ای که بر اساس مهر و دوستی است.

رابطه ای میان دو انسان ناکامل و ساده که وقتی بر اساس عشق و ایثار قرار می گیرد متعالی و کمال آور می شود. پیرمرد از پیرانگی خود، از تجربه های خود، به پسرک می دهد و در عوض از او امید و دلگرمی می گیرد. پیرمرد همه ی آموخته ها، دانسته ها، تجربه ها، و همه حاصل عمر خود را به پسرک هدیه می کند و پسرک به او خدمت می کند. غمگسار و پرستار اوست و به او احترامی عمیق می ورزد.

در این جا جوانی و پیری دیگر در مقابل هم نیستند، بلکه به جامه ی تضادی مکمل در می آیند. رابطه پیری و جوانی با گذشت و با ایثار، با آموختن و آموزاندن، با شاگردی و استادی کردن، با خدمت و حرمت گذاری به کمال می رسد و این همه در آغاز کتاب تنها با یک جمله کوتاه آشکار می شود : «پیرمرد به پسرک ماهی گرفتن آموخته بود و پسرک به او مهر می ورزید». کتاب پیرمرد و دریا ترجمه نازی عظیما

در کلبه پیرمرد و از طریق گفتگوی دو نفره ای او با پسرک تا حدی به خصوصیات شخصی پیرمرد پی می بریم. در می یابیم که پیرمرد شجاع است، از همه بالاتر، شجاعت تنها بودن و تنها عمل کردن را دارا است. شکیباست، طاقت رنج کشیدن دارد. متواضع است، اما به تواضعی دست یافته که از غرور فراتر می گذرد. خرید کتاب پیرمرد و دریا

تواضع استادکاری چیره دست که از فرط چیرگی و آگاهی بر ریزه کاری های حرفه ای خویش از مرحله نازش و غرور گذشته و به تواضعی شگفت انگیز دست یافته است که جوان ترها، رنج ندیده ها، ترسوها و کار نکرده ها از آن بی خبرند و به تمسخر از آن می گذرند. و جان مایه ی همه این ها، ایمان عمیق و محکم پیرمرد است که همه شجاعت، شکیبایی و تواضع پیرمرد از نهایت آن جان و نیرو می گیرد.

برای تهیه نسخه انگلیسی کتاب روی تصویر زیر کلیک کنید :

کتاب The Old Man And the Sea

برچسب:
مشخصات کلی
مشخصات فیزیکی کتاب
نوع جلد

شومیز

قطع کتاب

رقعی

سایر مشخصات
نویسنده

ارنست همینگوی

مترجم

نازی عظیما (امیرکبیر)
نجف دریابندری (خوارزمی)

تعداد صفحات

134 (امیرکبیر)
222 (خوارزمی)

شابک

978-964-0012-38-3

وزن 200 گرم
نظرات کاربران

دیوار دی بوک، فضایی است که برای اظهار نظر شما و دیگر مخاطبان برای محصول بالا در نظر گرفته شده است. خواهشمند است قبل از نوشتن مطلب، موارد زیر را رعایت فرمایید: 1- فارسی بنویسید. بهتر است بیش از حد از فضای خالی (Space) و شکلک (ایموجی) استفاده نکنید و حروف یا کلمات را با صفحه‌ کلید نکشید. 2- نوشته های خود را براساس خوانش کتاب و با دقت کافی مرقوم کنید؛ بهتر است بدون تعصب به نویسنده یا عقاید شخصی، ویژگی های کتاب را بازگو کنید. چون به احتمال زیاد در انتخاب بازدید کنندگان تاثیر می گذارد. 3- پیشنهاد می شود در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت کتاب، پرهیز کنید. 4- در اظهار نظرها و انتقادات به یکدیگر احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌ آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف خواهند شد.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیرمرد و دریا”

نقد و بررسی‌ها0

  • جدیدترین
  • مفیدترین
  • دیدگاه خریداران

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.