• ضرب المثلهای تهرانی به زبان محاوره
  • اثر جعفر شهری، نویسنده دوره 5 جلدی طهران قدیم
  • مجموعه ای از داستانهای طنزآمیز از تهران قدیم
  • روایت ضرب المثل های کوچه بازاری طهران قدیم
۲۴۰,۰۰۰ تومان

در انبار موجود نمی باشد

نقد و بررسی اجمالی

معرفی کتاب قند و نمک جعفر شهری :

از مقدمه کتاب قند و نمک جعفر شهری : همان را که از مطالب تهران قدیم می دیدم به جا مانده نیاورده ام ضرب المثل هایش بود. جمع کردنی کم نبود و موضوع نه مطلبی معین و آماده که از جایی به جای دیگر نقل بدهم، الا آن که مترصد احوال بوده تا از چه حرف و کلام و موضوع و اتفاق و پیشامدی بتوانم چیزی استخراج کنم. به این ترتیب و همچنین با استفاده از حروف الفبا که هر یک سر لوحه ی چه کنایه، اشاره، استعاره، ضرب المثل می باشد توانستم ظرف ۱۵ روز چند صد مطلب از حافظه بیرون کشیده یادداشت کنم. خرید کتاب قند و نمک

اما با مرور آنها دیدم جای ضرب المثل، هزل نامه جمع می کنم… کم مانده بود که از همشان دریده به دورشان افکنم که به خود آمده گفتم مگر نه فرهنگ هر زمان نشان دهنده کلیات مردم آن دوران به طور اعم بوده که یکی از آنها طرز بیان می باشد، پس چه بهتر که این نیز ب صورت خود ثبت شود.

مطالب کتاب قند و نمک ، از زشت و زیبا آنهایی است که به زبان تهرانیان می آمد، و وجه تمایزشان بر ضرب المثل های دیگر شهرستان ها و بلاد، اشاره زیر، که کسی از ملک الشعرای بهار فرق کلام سعدی و حافظ را پرسید؟ جواب داد: آنچه که خواندی و در حال فهمیدی از سعدی و آنچه که برایت لازم به تامل آمد از حافظ می باشد، و نیز آنچه که به نشاطت آورد از سعدی و آنچه به خودت فرو برده و به تفکرت کشید از حافظ می باشد.

و اما مطالب کتاب به سه قسمت می باشد:

  • قسمی اصیل، یعنی آنهایی که متولد تهران و وسیله ی خود تهرانی ساخته شده است.
  • دوم، آنهایی که از اطراف داخلشان شده مطابقه با ذوق تهرانی ها داشته سجل تهرانی شدن گرفته اند.
  • سوم، انهایی که کتابی و ادیبانه بود، توسط اهالی علم و کتاب، امثال نقال ها و سخنورها و اهل منبر و تعزیه خوان ها و نوحه خوان ها و شعرا و متشاعران، به همان طرز بیان کتابی از ایشان رسیده بود.
برچسب:
مشخصات کلی
مشخصات فیزیکی کتاب
نوع جلد

گالینگور (سخت)

قطع کتاب

وزیری

سایر مشخصات
نویسنده

جعفر شهری

تعداد صفحات

736

ناشر

معین

شابک

964-5643-50-3

وزن 1500 گرم
نظرات کاربران

دیوار دی بوک، فضایی است که برای اظهار نظر شما و دیگر مخاطبان برای محصول بالا در نظر گرفته شده است. خواهشمند است قبل از نوشتن مطلب، موارد زیر را رعایت فرمایید: 1- فارسی بنویسید. بهتر است بیش از حد از فضای خالی (Space) و شکلک (ایموجی) استفاده نکنید و حروف یا کلمات را با صفحه‌ کلید نکشید. 2- نوشته های خود را براساس خوانش کتاب و با دقت کافی مرقوم کنید؛ بهتر است بدون تعصب به نویسنده یا عقاید شخصی، ویژگی های کتاب را بازگو کنید. چون به احتمال زیاد در انتخاب بازدید کنندگان تاثیر می گذارد. 3- پیشنهاد می شود در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت کتاب، پرهیز کنید. 4- در اظهار نظرها و انتقادات به یکدیگر احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌ آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف خواهند شد.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “قند و نمک”

نقد و بررسی‌ها0

  • جدیدترین
  • مفیدترین
  • دیدگاه خریداران

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.