ایران بین دو انقلاب

برند نشر نی شناسه محصول: 122001 دسته: ,
  • ترجمه فارسی کتاب Iran between two revolutions
  • درآمدی بر جامعه شناسی سیاسی ایران معاصر
  • پرفروش ترین کتاب تاریخ معاصر ایران
  • نوشته پروفسور یرواند آبراهامیان
  • بیش از 30 مرتبه تجدید چاپ در ایران
۲۷۵,۰۰۰ تومان
نقد و بررسی اجمالی

خلاصه کتاب ایران بین دو انقلاب:

کتاب ایران بین دو انقلاب اثر یرواند آبراهامیان عنوان پرفروشی است که به فضای سیاسی ایران معاصر پرداخته است. آبراهامیان که اینک از معتبرترین مفسران تاریخ ایران معاصر است، در این کتاب با تجزیه و تحلیل های منحصر به فرد خود بسیاری از نقاط مجهول تاریخ معاصر ایران را به خوبی آشکار می کند. این کتاب، ترجمه فارسی عنوان Iran between two revolutions می باشد. خرید کتاب ایران بین دو انقلاب

فهرست مطالب کتاب:

  • بخش یکم : پیشینه تاریخی
  • بخش دوم : سیاست ستیز اجتماعی
  • بخش سوم : ایران معاصر
  • نتیجه گیری

کتاب به سه بخش اصلی تقسیم شده است. بخش نخست، با بررسی سده نوزدهم، انقلاب مشروطه و حکومت رضاشاه، پیشینه تاریخی لازم را برای فهم تحولات ایران نوین به دست می دهد. بخش دوم، زمینه اجتماعی دگرگونی های سیاسی سالهای فروپاشی حکومت رضاشاه (شهریور ۱۳۲۰) تا شکل گیری حکومت محمدرضا شاه (مرداد ۱۳۳۲) را تجزیه و تحلیل می کند.

این دوازده سال تنها دوره مهم از تاریخ ایران معاصر است که مورخان می توانند آن سوی ظواهر سیاسی، یعنی ساختارهای اجتماعی سیاست ایران، را ببینند و ریشه های قومی و طبقاتی جنبش های سیاسی مختلف را بررسی کنند. در بخش پایانی هم با توصیف برنامه های اجتماعی-اقتصادی محمدرضا شاه، تنشهای سیاسی که به واسطه این برنامه ها تشدید شده بود و سرانجام وقوع انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷، بررسی می شود.

از متن کتاب (صفحه ۵۴۲) :

در سال ۱۳۵۳، شاه کاملا عقیده خود را عوض کرد. وی با انحلال دو حزب نامبرده، حزب رستاخیز را تشکیل داد و اعلام کرد در آینده یک دولت تک حزبی خواهد داشت. او ضمن اعلام تشکیل حزب رستاخیز، اظهار داشت آنهایی که به این حزب نمی پیوندند باید «هواداران حزب توده» باشند. این خائنان یا باید به زندان بروند و یا اینکه «همین فردا کشور را ترک کنند».

هنگامی که روزنامه نگاران خارجی اشاره کردند که چنین بیانی با پشتیبانی وی از نظام دو حزبی به شدت مغایر است، شاه پاسخ داد: «آزادی اندیشه! آزادی اندیشه! آزادی اندیشه! دموکراسی، دموکراسی! با پنج سال اعتصاب و راه پیماییهای خیابانی پشت هم!… دموکراسی؟ آزادی؟ این حرفها یعنی چه؟ ما هیچ کدام از آنها را نمی خواهیم.» خرید کتاب ایران بین دو انقلاب اثر یرواند آبراهامیان

وقایع روز ۱۷ شهریور :

درگیری های اجتناب ناپذیر، صبح جمعه روز بعد، ۱۷ شهریور، روی داد. شدیدترین درگیریها در جنوب تهران که کارگران سنگربندی کرده بودند و به سوی کامیونهای ارتش کوکتل مولوتف پرتاب می کردند و در میدان ژاله، مرکز محله های بازاری نشین شرق تهران که در آن حدود ۵۰۰۰ نفر – اغلب دانشجو – به صورت نشسته تظاهرات می کردند پدید آمد.

در محله های پرجمعیت جنوبی، برای پراکنده کردن جمعیت از هلیکوپترها «کوهی از اجساد متلاشی شده» برجای گذاشتند. در میدان ژاله (شهدا)، تانکها و کماندوها که تظاهر کنندگان را محاصره کرده بودند و نمی توانستند آنها را پراکنده سازند به آنها شلیک کردند.

یک خبرنگار اروپایی می نویسد که این صحنه به جوخه آتش شبیه بود که در آن افراد مسلح به معترضان بی حرکت شلیک می کنند. در شب همان روز، مقامات نظامی شمار کشته شدگان را ۸۷ و شمار زخمی ها را ۲۰۵ نفر اعلام کردند. اما مخالفان شمار کشته ها را بیش از ۴۰۰۰ نفر اعلام کردند و مدعی شدند که تنها در میدان ژاله حدود ۵۰۰ نفر کشته شدند.

آمار درست هرچه باشد، ۱۷ شهریور که به جمعه سیاه معروف شد، تاثیر به سزایی گذاشت. با کشتار ۱۷ شهریور، دریایی از خون بین شاه و مردم پدید آمد. بنابراین، احساسات عمومی تحریک، نفرت مردم تشدید و جمعیت آتشی تر شد. خرید کتاب ایران بین دو انقلاب اثر یرواند آبراهامیان

برچسب:
مشخصات کلی
مشخصات فیزیکی کتاب
نوع جلد

شومیز

سایر مشخصات
نویسنده

یرواند آبراهامیان

مترجم

احمد گل محمدی و محمد ابراهیم فتاحی (نشر نی)
کاظم فیروزمند – حسن شمس آوری – محسن مدیر شانه چی (نشر مرکز)

تعداد صفحات

728 صفحه (نشر نی)
576 صفحه (نشر مرکز)

قطع کتاب

رقعی (نشر نی)
وزیری (نشر مرکز)

شابک

978-964-3123-63-5

وزن 800 گرم
نظرات کاربران

دیوار دی بوک، فضایی است که برای اظهار نظر شما و دیگر مخاطبان برای محصول بالا در نظر گرفته شده است. خواهشمند است قبل از نوشتن مطلب، موارد زیر را رعایت فرمایید: 1- فارسی بنویسید. بهتر است بیش از حد از فضای خالی (Space) و شکلک (ایموجی) استفاده نکنید و حروف یا کلمات را با صفحه‌ کلید نکشید. 2- نوشته های خود را براساس خوانش کتاب و با دقت کافی مرقوم کنید؛ بهتر است بدون تعصب به نویسنده یا عقاید شخصی، ویژگی های کتاب را بازگو کنید. چون به احتمال زیاد در انتخاب بازدید کنندگان تاثیر می گذارد. 3- پیشنهاد می شود در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت کتاب، پرهیز کنید. 4- در اظهار نظرها و انتقادات به یکدیگر احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌ آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف خواهند شد.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ایران بین دو انقلاب”

نقد و بررسی‌ها0

  • جدیدترین
  • مفیدترین
  • دیدگاه خریداران

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.