کارگران و انقلاب ۵۷

  • تنها کار تحقیقی در رابطه با نقش کارگران در انقلاب 57
  • اثر آصف بیات محقق و نویسنده ایرانی
  • استاد جامعه‌شناسی دانشگاه لایدن هلند
  • این کتاب نخستین بار در سال 1988 منتشر شده
۸۵,۰۰۰ تومان

در انبار موجود نمی باشد

نقد و بررسی اجمالی

معرفی کتاب کارگران و انقلاب ۵۷ :

کتاب کارگران و انقلاب ۵۷ نوشته آصف بیات و ترجمه محمد دارکش، حاصل تنها کار تحقیقی است که در سال های ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰، از طریق مطالعه میدانی در صدد درک و تحلیل پدیده شوراها برآمد. البته در آن زمان، صحبت راجع به شوراها فراگیر بود. آیت الله طالقانی به شدن حامی تشکیلات دموکراتیک شورایی در مکان های کار، محلات، ادارت، دانشگاه ها و شهرها بود. در واقع، چنین تشکلات دموکراتیکی در این فضاها اغلب به طور خودانگیخته به وجود آمده بودند. گروه های سیاسی متعدد با گرایش چپ همینطور مشوق این هادها بودند.

کتاب حاوی یافته های تاریخی و تجربی غنی و ارزشمند است و در عین حال شاید بتوان گفت که تحولات کارگری در سال های اخیر موضوعیت این کتاب را روشن تر می کند. در برخی از صنایع مانند شرکت نیشکر هفت تپه کارگران صحبت از تشکیل شوراهای کارگری به میان آورده اند. گفته می شود برخی از کارگران خواستار تصمیم گیری جمعی و نظارت بر امور مدیریت در زمینه هایی مانند خصوصی سازی شده اند. کتاب کارگران و انقلاب ۵۷  می تواند تجربه این گونه درخواست ها و سازماندهی و چالش های انها را در سال های اولیه پس از انقلاب ۵۷ در معرض دید عموم قرار دهد.

ساختار مطالب کتاب :

در وجه نخست، این کتاب به مثابه سند تاریخی عمل می کند که مشاهدات میدانی، مصاحبه با بیش از ۱۵۰ کارگر، شرکت در جلسات شوراها به همراه تفسیر مولف از این مشاهدات را در آن لحظات تاریخی انقلاب ارایه می دهد. این کتاب به کارگران صنعتی و نقش آنها در وقوع انقلاب ۵۷ و آنچه در مکان های کار صنعتی می گذشت اختصاص دارد و روشن می کند کارگران کارخانه ها که نقشی محوری در انقلاب داشتند. و از انقلاب چه درکی داشتند؟

ولی بیش از هر چیز که کتاب کارگران و انقلاب ۵۷ نشان می دهد که چگونه طبقات پایین جامعه یعنی کارگران صنعتی که آن زمان بسیاری شان بی سواد بودند، خواهان مشارکت در تصمیم گیری در امور کار و تولید نه تنها در جهت منافع خودشان بلکه در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کل جامعه بودند.

فهرست مطالب کتاب کارگران و انقلاب ۵۷ :

  • فصل اول : مقدمه
  • فصل دوم : پرولتر شدن
  • فصل سوم : کارخانه های پیش از انقلاب
  • فصل چهارم : طبقه کارگر صنعتی در انقلاب
  • فصل پنجم : شوراها؛ تکوین، ساختار و مبارزات

متن پشت جلد :

کتاب کارگران و انقلاب ۵۷ روایتی است از نقش کارگران در انقلاب ۵۷. تمرکز آن بر شوراهای کارگری در کارخانه‌های بزرگ کشور است. آصف بیات در این کتاب نشان می‌دهد چگونه کارگران کشور با اعتصابات گسترده خود چرخ اقتصادی رژیم شاه را متوقف کردند و از این طریق در پیروزی انقلاب سهیم شدند. در عین حال، همین کارگران در فردای انقلاب مدیریت بسیاری از کارخانه‌های کشور را در دست گرفتند و با تشکیل شوراهای کارخانه اجرای امور را از طریق تصمیم‌گیری‌های جمعی و از پایین به پیش بردند.

این کتاب تنها کار تحقیقی جدی است که در سال‌های اولیۀ انقلاب از طریق مطالعهٔ میدانی درصدد درک و تحلیل پدیدۀ شوراها برآمده است. این مطالعه بخشی از زوایای انقلاب ۵۷ را روشن می‌سازد. اینکه در آن لحظات سرنوشت‌ساز در لایه‌های پایین جامعه، به‌خصوص کارگران کارخانه‌ها، چه می‌گذشت و معنای انقلاب در عمل برای آنها چه بود.

برچسب:
مشخصات کلی
مشخصات فیزیکی کتاب
نوع جلد

شومیز

قطع کتاب

رقعی

سایر مشخصات
نویسنده

آصف بیات

ترجمه

محمد دارکش

تعداد صفحات

224

ناشر

اختران

شابک

978-964-2072-80-4

وزن 200 گرم
نظرات کاربران

دیوار دی بوک، فضایی است که برای اظهار نظر شما و دیگر مخاطبان برای محصول بالا در نظر گرفته شده است. خواهشمند است قبل از نوشتن مطلب، موارد زیر را رعایت فرمایید: 1- فارسی بنویسید. بهتر است بیش از حد از فضای خالی (Space) و شکلک (ایموجی) استفاده نکنید و حروف یا کلمات را با صفحه‌ کلید نکشید. 2- نوشته های خود را براساس خوانش کتاب و با دقت کافی مرقوم کنید؛ بهتر است بدون تعصب به نویسنده یا عقاید شخصی، ویژگی های کتاب را بازگو کنید. چون به احتمال زیاد در انتخاب بازدید کنندگان تاثیر می گذارد. 3- پیشنهاد می شود در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت کتاب، پرهیز کنید. 4- در اظهار نظرها و انتقادات به یکدیگر احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌ آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف خواهند شد.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کارگران و انقلاب ۵۷”

نقد و بررسی‌ها0

  • جدیدترین
  • مفیدترین
  • دیدگاه خریداران

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.