4%

ده نفر قزلباش (دو جلدی)

  • دوره دو جلدی دن نفر قزلباش
  • شرح زندگی شاه عباس صفوی
  • از رمان های ارزشمند و مهم تاریخی ایران
  • نوشته حسین مسرور
قیمت اصلی ۴۸۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۴۶۰,۰۰۰ تومان است.
نقد و بررسی اجمالی

معرفی کتاب ده نفر قزلباش (دو جلدی) :

کتاب ده نفر قزلباش یکی از رمان های ارزشمند و پراهمیت تاریخ ایران در دوره صفوی است که به نوعی کتاب زندگی شاه عباس صفوی است. این کتاب اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران عصر صفوی را در سال های پادشاهی شاه اسماعیل، شاه طهماسب و شاه عباس بزرگ روایت می کند. نویسنده کتاب میرزا حسین سخن یار متخلص به حسین مسرور است که این کتاب ارزشمند را در سال ۱۳۳۶ منتشر کرد. داستان کتاب ده نفر قزلباش از جایی شروع می شود که پس از سالها بی نظمی و فروپاشی ملی، دودمان صفوی با در اختیار گرفتن دو ابزار مذهب و ملی گرایی به پا خواستند و ایران از هم گسیخته را یکپارچه و متحد کنند. دشمنان متعددی همچون ازبک ها، عثمانی ها و دولت های غربی نمی توانستند آرام بنشینند، در همان دوران شاه طهماسب صفوی به ده نفر قزلباش (۱۰ سرباز ارتش) ماموریت مهمی را واگذار کرد.

ماموریت از این قرار بود : حرمخانهٔ سلطنتی شاه طهماسب ‌، در ارگ تربت حیدریه، به‌ محاصرهٔ عبدالله خان ازبک درآمده است. شاه طهماسب که تسلیم شدن حرمخانه به ازبک ‌های ضد ‌شیعه را بی ‌آبرویی بزرگی می ‌داند، به ۱۸ قزلباش داوطلب، فرمان می ‌دهد شبانه روزی بتازند و کوتاهترین زمان ممکن حتی از صف محاصره ازبکان عبور کنند خود را از قزوین پایتخت به تربت حیدریه برسانند. در ادامه این تاخت و تاز از ۱۸ سرباز داوطلب، هشت قزلباش کشته می‌شوند و ۱۰ نفر خودشان را به ارگ سلطنتی می ‌رسانند که به ده نفر قزلباش مشهور می شوند… خرید کتاب ده نفر قزلباش : کتاب زندگی شاه عباس صفوی و مطالعه آن را از دست ندهید…

قسمتی از کتاب :

«یوسف شاه» (رئیس تفنگداران کاروان حجاز) از خانواده های سپاهی در فارس بود و به مقام شاهسونی رسیده بود. او به همراه کاروانی از سفر حج باز می گشت و در راه به قصد ورود به کاروانسرای «شیخ ناصر» در بحرین عازم آن منطقه شد؛ ولی دریافت که منطقه در دست سربازان پرتقالی افتاده و شیخ ناصر نیز زندانی است. او با اجازۀ پرتغالی ها یک روز در شهر مانده و برای شاه ایران و دربارش خرید کرد.

یوسف به هنگام مراجعه به وطن مورد هجوم دزدان واقع شد و پیاده و برهنه به فارس بازگشت. والی فارس، او و همراهانش را، که از قزلباش ها و شاهسون ها بودند، به جرم بی عرضگی و قصور در خدمت دستگیر کرده و به زندان فرستاد. سپس یوسف را به علت تندخویی و توهین به زندان استخر تبعید کرد. پس از چندی یوسف با مردی به نام «صالح» آشنا شد که هر هفته به دیدار زندانیان می رفت. او با صالح دوست شده و توسط او نام های را برای شخصی امین و صاحب نام فرستاد تا بلکه آزادی خویش را بازیابد و به این ترتیب زندگی او دچار ماجراهای بسیاری شد…

برچسب:
مشخصات کلی
مشخصات فیزیکی کتاب
نوع جلد

گالینگور (سخت)

قطع کتاب

وزیری

سایر مشخصات
نویسنده

حسین مسرور

تعداد صفحات

دوره 2 جلدی 1358 صفحه

ناشر

دبیر

شابک

9789642621613

وزن 3000 گرم
نظرات کاربران

دیوار دی بوک، فضایی است که برای اظهار نظر شما و دیگر مخاطبان برای محصول بالا در نظر گرفته شده است. خواهشمند است قبل از نوشتن مطلب، موارد زیر را رعایت فرمایید: 1- فارسی بنویسید. بهتر است بیش از حد از فضای خالی (Space) و شکلک (ایموجی) استفاده نکنید و حروف یا کلمات را با صفحه‌ کلید نکشید. 2- نوشته های خود را براساس خوانش کتاب و با دقت کافی مرقوم کنید؛ بهتر است بدون تعصب به نویسنده یا عقاید شخصی، ویژگی های کتاب را بازگو کنید. چون به احتمال زیاد در انتخاب بازدید کنندگان تاثیر می گذارد. 3- پیشنهاد می شود در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت کتاب، پرهیز کنید. 4- در اظهار نظرها و انتقادات به یکدیگر احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌ آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف خواهند شد.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ده نفر قزلباش (دو جلدی)”

نقد و بررسی‌ها0

  • جدیدترین
  • مفیدترین
  • دیدگاه خریداران

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.