4%

هفت پادشاه (۲ جلدی)

  • ناگفته هایی از زندگی و روزگار سلاطین قاجار
  • بررسی زندگی و حکومت 7 پادشاهو رجال نامدار قاجار
  • روزشمار وقایع ایران و جهان در دوران قاجاریه
  • دوره دو جلدی با پوشش گالینگور (سخت)
قیمت اصلی ۱,۳۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۱,۲۵۰,۰۰۰ تومان است.
نقد و بررسی اجمالی

خلاصه کتاب هفت پادشاه اثر محمود طلوعی:

کتاب هفت پادشاه اثر محمود طلوعی دربرگیرنده ناگفته هایی از زندگی و روزگار سلاطین قاجار است که در دو جلد ارایه شده است. پس از گذشت دو قرن از تاریخ جلوس آقامحمدخان سر سلسله دودمان قاجار بر تخت سلطنت، زمان مناسبی برای مروری دوباره درباره سلطنت و حکومت سلسله ای است که از اواخر قرن هجدهم تا اوایل قرن بیستم – که دوران انقلاب صنعتی و پیشرفت جهان در جاده تمدن بود – بر ایران فرمانروایی کرد و کشور ما را بیش از ۱۰۰ سال از همراهی و همگامی با غافله تمدن بشری بازداشت.

درباره نزدیک به یک قرن و نیم حکومت قاجاریه بر ایران صدها کتاب نوشته شده، ولی هیچ یک از آنها بیطرفانه و جامع و مانع به نظر نمی رسد. بعضی از این کتاب ها که به وسیله شاهزادگان و بازماندگان خاندان قاجار یا مورخین دوران سلطنت قاجاریه نوشته شده مبتنی بر ستایش و مداحی نابجا درباره این دوران تاریک تاریخ ایران و شرح مناقب شاهانی است که در تمام مدت سلطنت خود غرق در فساد و جهل و خودکامگی بوده اند. تا جایی که یکی از آخرین بازماندگان آنها در کتابی که در سال ۱۹۹۲ به زبان فرانسه در پاریس چاپ شده است، عنوان کتاب خود را «حماسه سلسله قاجار» گذاشته و می کوشد هر یک از شاهان جبار و خودکامه و زنباره قاجار را به صفات قهرمانی و وطن خواهی و عدل پروری متصف نماید.

هفت پادشاه قاجار:

نکته جالب این کتاب این است که روی جلد تصویری از آقامحمدخان اختصاص یافته و بیش از ۱۰۰ صفحه، یعنی حدود یک سوم کل کتاب نیز شرح مناقب این پادشاه جبار است، و نویسنده که نمی تواند قساوتها و خونریزی های هولناک این پادشاه سفاک را پرده پوشی کند، بر آنها نیز لباس حماسی و قهرمانی پوشانده است. البته منکر این واقعیت هم نمی توان شد که از هفت پادشاه قاجار، اگر یکی از آنها خدمتی به ایران کرده باشد، همان آقامحمدخان است.

که در کنار سفاکی ها و ستمگری ها و کارهای ناروایش، ایران آشفته و هفت پاره اواخر قرن هجدهم را یکپارچه کرد. جانشین او فتحعلیشاه، بخش اعظم فتوحات سرسلسله دودمان قاجار را بر باد داد و یخش های دیگری از قلمرو حکومت ایران نیز در زمان سلطنت دو پادشاه دیگر یعنی محمدشاه و ناصرالدین شاه از ایران جدا شد. کتاب هفت پادشاه اثر محمود طلوعی

خوشنام ترین پادشاه قاجار، که خوشنامی خود را فقط مدیون یک امضاء در زیر فرمان مشروطیت ایران است، مظفرالدین شاه است که ضعیف ترین و ابله ترین شاهان قاجار به شمار می آیند و برای پی بردن به میزان بلاهت وی مروری بر نوشته های معاصرینش، از جمله خواهر خود تاج السلطنه کفایت می کند.

محمدعلی شاه نیز با زیر پا گذاشتن مواعید پدر و به توپ بستن مجلس ننگ ابدی برای خود خرید و جز ساده لوحی و اعتقادات خرافی که از پدرش به ارث برده بود، از نظر اخلاقی بر اسلاف خود برتری داشت اما فرصت آن را پیدا نکرد که حرمسرایی به وسعت یک دهم آنچه اجدادش ترتیب داده بودند دایر کند یا مانند پدر و پدربزرگش با وام گرفتن از بیگانگان به مسافرت های تفریحی و پر هزینه فرنگستان برود.

و بالاخره آخرین پادشاه قاجار، احمد شاه است، که بعضی از نویسندگان، از جمله برادرزاده اش علی قاجار در کتاب شاهان فراموش شده و کتاب حماسه سلسله قاجار سعی کرده اند او را پادشاهی شجاع و وطن پرست معرفی نمایند و چنین وانمود کنند که گویا او را به خاطر مخالفت با قرارداد استعماری ۱۹۱۹ ایران و انگلیس یا امتناع از تایید این قرارداد، مورد غضب انگلیسی ها قرار گرفته و موجبات خلع ی از سلطنت فراهم شده، در حالی که اسناد و مدارکی که در کتاب هفت پادشاه اثر محمود طلوعی به آن اشاره خواهد شد خلاف این ادعا را ثابت می کند.

فهرست مطالب کتاب:

  • فصل اول : اصل و نسب قاجاریه و مدعیان سلطنت ایران پیش از آقامحمدخان
  • فصل دوم : آقا محمدخان قاجار؛ خونخوارترین فرمانروای تاریخ
  • فصل سوم : فتحعلی شاه؛ زنباره ترین پادشاه جهان
  • فصل چهارم : محمدشاه قاجار؛ یک پادشاه ساده لوح و درویش مآب
  • فصل پنجم : ناصرالدین شاه قاجار؛ ۵۰ سال سلطنت پر فراز و نشیب
  • فصل ششم : مظفرالدین شاه؛ یک کودک سالخورده!
  • فصل هفتم : محمدعلی شاه؛ دیکتاتور نادان
  • فصل هشتم : احمدشاه؛ روزگار خفت و سیه روزی ایران
  • فصل نهم : بازیگران عصر قاجار؛ از حاج ابراهیم خان اعتمادالدوله تا رضاخان
  • فصل دهم : قاجاریه در ترازوی تاریخ کتاب هفت پادشاه اثر محمود طلوعی
  • روزشمار وقایع ایران و جهان در دوران قاجاریه

برچسب:
مشخصات کلی
مشخصات فیزیکی کتاب
نوع جلد

گالینگور (سخت)

قطع کتاب

وزیری

سایر مشخصات
نویسنده

محمود طلوعی

تعداد صفحات

1316 صفحه در دو جلد

ناشر

علم

شابک

978-622-2466-06-8

وزن 3000 گرم
نظرات کاربران

دیوار دی بوک، فضایی است که برای اظهار نظر شما و دیگر مخاطبان برای محصول بالا در نظر گرفته شده است. خواهشمند است قبل از نوشتن مطلب، موارد زیر را رعایت فرمایید: 1- فارسی بنویسید. بهتر است بیش از حد از فضای خالی (Space) و شکلک (ایموجی) استفاده نکنید و حروف یا کلمات را با صفحه‌ کلید نکشید. 2- نوشته های خود را براساس خوانش کتاب و با دقت کافی مرقوم کنید؛ بهتر است بدون تعصب به نویسنده یا عقاید شخصی، ویژگی های کتاب را بازگو کنید. چون به احتمال زیاد در انتخاب بازدید کنندگان تاثیر می گذارد. 3- پیشنهاد می شود در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت کتاب، پرهیز کنید. 4- در اظهار نظرها و انتقادات به یکدیگر احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌ آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف خواهند شد.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “هفت پادشاه (۲ جلدی)”

نقد و بررسی‌ها0

  • جدیدترین
  • مفیدترین
  • دیدگاه خریداران

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.