نوش جان

  • بهترین و کامل ترین کتاب آشپزی در ایران
  • گنجینه ای از 250 دستورالعمل آشپزی ایرانی
  • 120 تصویر از غذاها به همراه مینیاتورهای ایرانی
  • صفحات رنگی با کیفیت بالا همراه با قاب مخصوص
۲۵۰,۰۰۰ تومان

در انبار موجود نمی باشد

نقد و بررسی اجمالی

معرفی کتاب نوش جان (هنر آشپزی) :

کتاب نوش جان ؛ هنر آشپزی و آداب و رسوم ایرانی ، عنوان کتاب ارزشمندی نوشته نجمیه خلیلی باتمانقلیچ است. کتاب نوش جان یا کتاب آشپزی نجمیه باتمانقلیچ ، نتیجه ۲۵ سال آزمایش غذاهای مختلف و مطالعات تاریخی در سنت ها و آداب و رسوم ایرانی و نوشتن سه کتاب درباره غذاهای ایرانی به زبان فرانسه، انگلیسی و بالاخره پیدا کردن راه حله ای تازه برای تهیه غذاهای سنتی ایرانی در دنیای امروز است. نویسنده در مقدمه کتاب اذعان داشته : من این کتاب را برای کسانی که دوستدار معلومات درباره غذاها، سنت ها و آداب و رسم ایرانی هستند؛ همچنین برای آنهایی که آشپزی ایرانی را می دانند اما غذای شان به گونه ای که دلشان می خواهد در نمی آید نوشته ام.

برای رعایت روش سنتی و دستور تهیه غذا با پیمانه اندازه گیری و تعیین زمان معین، لااقل هر دستورالعمل را دوبار اشخاص مختلف آزمایش کرده اند تا نتیجه مطلوب به دست آید. گنجینه ای از ۲۵۰ دستورالعمل آشپزی ایرانی است. ۱۲۰ تصویر از غذاها ب همراه مینیاتورهای ایرانی و حکایاتی از مراسم کهن و امروزی، شعر، قصه، سفرنامه و امثال گوناگون، این کتاب را به شکل دیباچه ای بر هنر و فرهنگ ایرانی آورده است. دستورالعمل ها به زبانی بسیار ساده بیان شده اند. هم از این رو آدمی یاد می گیرد که چگونه با افزودن کمی گوشت، مرغ یا ماهی، سبزی ها و میوه ها، غذاهای خوشمزه، ساده و خوش رنگ و بو بپزد.

درباره محتوای کتاب :

در کتاب نوش جان به اعیاد، مراسم، جشن های ایرانیان و غذاهای مورد استفاده در آنها اشاره شده است: از جشن زمستانی شب یلدا (تولد خورشید) که به تعبیری معادل کریسمس و تولد مسیح در کشورهای غربی است، تشریفات مذهبی و نمادین که در مجالس ازدواج امروزی رایج است. تاریخ هزار ساله هنر  ادبیات ایرانی، به مانند تاروپود فرشی باشکوه، در کتاب نوش جان یا کتاب آشپزی نجمیه باتمانقلیچ تنیده شده است.

قطعاتی مرتبط با غذا، از آثار کلاسیک قرن دهم مانند «شاهنامه» و «هزار و یک شب»، تا آثار مینیاتور «میر مصور» و «آقا میرک»، از اشعار «عمر خیام»، سهراب سپهری تا لطایف ملانصرالدین، عبید زاکانی و بسحق در این کتاب گنجانده شده است. کتاب نوش جان این امکان را به وجود می آورد که با یکی از قدیم ترین – و در ین حال ناشناخته ترین – سنت های آشپزی در سرزمینی که نخستین دستور آشپزی در چهار هزار سال پیش، بر لوح سفالی به خط میخی نگاشته شده، آشنا شویم.

فهرست کتاب :

مخلفات، آش ها و سوپ ها، حلیم ها و دلمه ها، املت ها و کوکوها، گوشت ها، مرغ ها و ماهی ها، چلوها و پلوها، خورش ها، ترشی ها و شورها، مرباها، شیرینی ها و نان ها، دسرها، نوشیدنی های سرد و گرم، وسایل اولیه آشپزخانه ایرانی، نمونه هایی از آیین های ایرانی…

 

کتاب آشپزی نجمیه باتمانقلیچ

برچسب:
مشخصات کلی
مشخصات فیزیکی کتاب
نوع جلد

گالینگور (سخت)

قطع کتاب

خشتی بزرگ

سایر مشخصات
نویسنده

نجمیه خلیلی باتمانقلیچ

تعداد صفحات

452

ناشر

یساولی

شابک

978-964-306-301-6

وزن 2000 گرم
نظرات کاربران

دیوار دی بوک، فضایی است که برای اظهار نظر شما و دیگر مخاطبان برای محصول بالا در نظر گرفته شده است. خواهشمند است قبل از نوشتن مطلب، موارد زیر را رعایت فرمایید: 1- فارسی بنویسید. بهتر است بیش از حد از فضای خالی (Space) و شکلک (ایموجی) استفاده نکنید و حروف یا کلمات را با صفحه‌ کلید نکشید. 2- نوشته های خود را براساس خوانش کتاب و با دقت کافی مرقوم کنید؛ بهتر است بدون تعصب به نویسنده یا عقاید شخصی، ویژگی های کتاب را بازگو کنید. چون به احتمال زیاد در انتخاب بازدید کنندگان تاثیر می گذارد. 3- پیشنهاد می شود در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت کتاب، پرهیز کنید. 4- در اظهار نظرها و انتقادات به یکدیگر احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌ آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف خواهند شد.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نوش جان”

نقد و بررسی‌ها0

  • جدیدترین
  • مفیدترین
  • دیدگاه خریداران

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.